Slavnosti vína, Synot, penize, hry a fakta...

11.09.2011 18:36

Včera jsem zase po nějakém roce dokumentovala Slavnosti vína v Uherském Hradišti. Fotila jsem téměř deset hodin, a když jsem se před šestou hodinou vracela domů, tak jsem byla nadřená jako kůň. A to mě po sprše čekala další šichta u počítače, kterou jsem končila po jedné hodině v noci.

Ten den mně letělo hlavou mnoho myšlenek. K jeho konci jsem si říkala, jak dlouho ještě můžu podobné akce vydržet? Za chvilku mám padesátku na krku a cítím, že kondice už rozhodně není, jaká byla ve dvaceti... To mne ale napadlo až večer, kdy jsem byla z toho všeho docela dost vyfluslá...

Hned od rána jsem ale přemýšlela hlavně nad samotnými Slavnostmi vína. Docela mne fascinovalo, když jsem viděla ty davy lidí, jak se už po sedmé hodině ráno hrnou na seřadiště do Mařatic. Když jsem pak městem viděla procházet tisíce krojovaných, tak už jsem věděla, že to ty lidi prostě baví. S kým jsem mluvila, tak měl dobrou náladu a tvrdil, jak se na tento den těšil. Ti lidé ale nemuseli vlastně říkat vůbec nic. Z nich to bylo prostě cítit. Šla z nich radost, dobrá energie. Prostě tak nějak v těch krojích zářili zevnitř. Nesvítily tedy jen výšivky na jejich šatech, ale oni svítili zevnitř...  Přitom bylo na každém kroku vidět, jak se na Slovácku předávají tradice z rodičů na potomky. V krojích byly nastrojené docela malé děti a dokonce i nemluvňata v kočárcích.

Většina lidí určitě ví, že tyto slavnosti významně podporuje firma Synot ze svých zisků. Z jakých? Z výherních automatů. Tedy z hazardu, což by se mohlo zdát někomu velmi nemorální. Hodně jsem nad tím přemýšlela. Je fakt, že výherní automaty zrovna taky nemusím. Na druhé straně je fakt, že hazard byl, je a zřejmě i bude. Dalším faktem je, že ničí životy hráčů i jejich blízkých... Z toho všeho je mně samozřejmě na nic...

Na druhé straně Synot podporuje ze své nadace vzpomínané Slavnosti vína. Letos na ně dá čtyři miliony korun. Ty se rozdělí mezi krojované účastníky. Jak? Darované miliony se vydělí počtem krojovaných, a tak vznikne částka, kterou dostane každý účastník. Letos prý bude menší, protože údajně vloni bylo méně krojovaných a více peněz. Tyto informace ovšem nemám nijak ověřené. Každopádně je jisté, že z takto získaných peněz nikdo nezbohatne... Možná s bídou vystačí na vyprání kroje.

Peníze získají především různé folklorní soubory, skupiny a muziky na podporu své činnosti. A jsme u dalšího faktu. Faktem je, že pokud se děti a mladí lidé věnují folkloru, mají kvalitní vyplnění volného času. Tím se zmenšuje riziko, že by se jednou vydali na špatnou cestu, která vede třeba právě k hazardu či jiným nezdravým závislostem. Synot tedy vlastně z hazardu napomáhá ke kvalitnímu využití volného času mnoha mladých lidí. Kéž by jich časem bylo tolik, že by o hazard neměl nikdo zájem...

Dalším faktem je, že se lidé prostě chtějí bavit. Už od starého Říma přece platí, že lidé potřebují chléb a hry... A jak jsem koukala včera po Uherském Hradišti, tak to platí stále. Ulice zaplavily tisíce lidí. Jedni účinkovali, druzí se koukali, ale v konečném důsledku se všichni bavili. A o to zřejmě šlo, což se také podařilo. Jiným faktem ovšem je, že si těmito slavnostmi Synot udělal (dělá...) obrovskou reklamu, která daleko přesahuje ony čtyři miliony korun, které se rozdělí mezi krojované účastníky... Z tohoto pohledu byly (jsou) Slavnosti vína v Uherském Hradišti geniální reklamní tah...

Všechny zdravím a přeji Vám, abyste  se dokázali v životě dobře bavit i bez alkoholu a jiných šílených drog....

Koho zajímá, jak to na Slavnostech vína v Uherském Hradišti včera vypadalo, může kouknout sem: https://www.ostrozsko.cz/aktuality/19462/

sem: https://www.ostrozsko.cz/aktuality/19465/

a sem: https://www.obecblatnicka.cz/udalosti/udalosti-v-obci/blatnicka-nechybela-na-slavnostech-vina-v-uherskem-hradisti.html

 

—————

Zpět