Olympiáda a Slavnosti česneku v Buchlovicích

28.07.2012 13:49

Olympiáda a Slavnosti česneku v Buchlovicích - že to nejde dohromady? Ale jde! Tím vším jsem včera a dnes žila. Nejdříve ke včerejšímu zahájení olympiády. Mně se líbilo, protože bylo originální. Chvílemi se mně zdál na ploše sice chaos a lidí tam bylo jako v mraveništi, ale  každý věděl, co má dělat.

Nejvíc mne ale pobavilo oblečení našich olympioniků. Už před jejich odletem na olympiádu jsem s napětím sledovala, kolik se kolem oblečení české olympijské výpravy popsalo papíru a internetových stránek. To bylo keců, jak je to příšerné, že budou naši sportovci za chudáky a blbce... A ejhle! Nakonec nebyli za žádné blbce, ale sklidili úspěch, protože prostě gumáky zaujaly mnohé novináře prestižních novin z celého světa. Češi prostě byli jiní, a tak byli vidět... No a ejhle! Naši komentátoři a "odborníci" na módu začali také pět chválu. Ach jo... Já sama se přiznám, že gumáky nemusím... Zaregistrovala jsem "gumákovou" módu, ale představa, jak se v této obuvi "bezva" jde a potí nohy, mne fakt neláká. Naše výprava byla ovšem na olympiádě k nepřehlédnutí, takže klobouk dolů před těmi, kdo oblečení sportovců vymýšleli. Oni v tomto směru vyhráli hned první den. Uvidíme, jak to půjde našim sportovcům. Kéž by byli také tak úspěšní.

No a teď zpět na Slovácko. dnes jsem se značným předstihem, jak to u mne bývá zvykem, vyrazila na Slavnosti česneku do Buchlovic. Chtěla jsem tam být cca. půl hodiny předem, abych si v klidu zaparkovala v uličce za parkem. Dojela jsem na místo ale o hodinu dřív. Když jsem vyjížděla z Boršic u Buchlovic, tak jsem si říkala, co tam tu hodinu jako budu dělat. Při vjezdu do Buchlovic jsem se ale nestačila divit. Organizátoři odkláněli auta na parkoviště snad dva kilometry od parku. Odsud "mazaly" davy po svých. Prý tam měla jezdit kyvadlová doprava, ale já ji zrovna neviděla.

Mužům v reflexních vestách jsem argumentovala tím, že jsem novinář, a tak mne pořadatelé pustili až do městečka. Potom jsem měla ale stejně dost velký problém zaparkovat v bočních uličkách a pěšky jsem musela absolvovat s foťáky pořádný kus cesty. Takže to byl první šok. Druhý šok byly ty davy lidí, které zaplavily celé náměstí a částečně i zámecký park.

Proč se tak divím? No já byla v Buchlovicích fotit Slavnosti česneku někdy před šesti lety a to byla zcela odlišná akce než dnes! Odehrávala se v komorním prostředí zámeckého parku v okolí výstavy fuchsií. Bylo to tam nádherné... Letos se paličky česneku do parku snad vůbec nedostaly. Jejich prodej byl koncentrován v jedné boční uličce v centru městečka. Slavnosti se zahajovaly na zámeckých schodech a byla to sláva veliká. Mně se to ale zdála trošku už komerce... Zato ale pořadatelé nemohou, že se to tak zvrhlo.

Jinak kilo česneku se prodávalo údajně až za 350 Kč... Já viděla nejdražší za 320 Kč a byla u toho stánku fronta "jak sviňa"... Tož nevím... Jo a bramorák byl za čtyřicet a více korun... Tak jsem si nechala zajít chuť... Udělám si ho doma a cena bude někde úplně jinde.. Přiznám se bez mučení, že kdybych nešla do Buchlovic dělat fotoreportáž, tak už bych tam asi na podobnou akci nešla. Ty davy lidí a blázinec s tím spojený fakt nemusím...

Jednoznačně největší fronta byla u stánku Jana Kozáka. "Proč je právě o tento česnek takový zájem? Má ho prostě kvalitní," řekl soukromý zemědělec Jan Němeček z Blatnice pod Svatým Antonínkem. Poté prozradil, že patří mezi Kozákovy dodavatele česneku. "Letos ale česnek nemám. Vymrzl. Mohla zůstat jen tak desetina úrody. Z toho nám ještě něco pokradli zloději," podělil se o zkušenosti s letošním pěstováním česneku Jenda Němeček.

A to je všechno! Jdu odpočívat! Anebo žehlit? Nevím... Mohla bych i psát. Včera jsme totiž podnikli s Filipem další výpravu na Kopanice a máme hoooodně zajímavý materiál a krásné fotky! O tom ale zase až někdy jindy :)

Všechny zdravím a přeji Vám krásný zbytek víkendu! Lenka

 

—————

Zpět