Novinářka, která neví, kde je na Antonínku lokalita Na novinách

17.03.2012 13:42

Přestože bydlím v Blatnici pod Svatým Antonínkem už pětadvacet let, do minulé neděle jsem neměla ani tušení, že je pár stovek metrů od kaple svatého Antonína na Blatnické hoře lokalita, které se říká Na novinách. A už vůbec jsem netušila, že tam stojí velký kamenný kříž, který pochází z roku 1936.

Všechno jsem se dozvěděla právě minulou neděli při vzpomínání pana Budaře, o němž jsem napsala článek do časopisu Krajem svatého Antonínka. Samozřejmě, že se do toho článku nevešlo všechno, co pan Budař za tři hodiny napovídal. No a nevešla se tam ani ona zmínka o kříži, na který jsem se dnes byla poprvé v životě podívat. Kde je? Když si stoupnete za kapli sv. Antonína ve směru na Lhotu, tak je před vámi louka a vlevo lesík. No a v cípu onoho lesíku, v místech, kde je vidět vysílač jakéhosi mobilního operátora, stojí i onen vzpomínaný kříž. Je ukrytý mezi stromy a rozbité tělo Krista "kouká" ve směru na Lhotu.

Podle pana Budaře stál původně tento kříž před kaplí sv. Antonína. Byl ale poškozený při bombardování na konci druhé světové války. Poté se kus pod kaplí postavil nový kříž a tento putoval do oné lokality Na novinách...

Vidíte... Člověk někde může bydlet čtvrt století jako já a stále má co objevovat. A to jsem na Antonínku byla snad už tisíckrát... a přesto jsem o tomto kříži ukrytém mezi stromy nevěděla.

Dnes se kousek od něj na louce kdosi opaloval. Zaparkoval auto, vytáhnul plážová lehátka a za plechovým miláčkem chytal první sluneční paprsky... Jo, jo... Na Antonínku dnes bylo, a stále ještě je, nádherně... Strážce mně ale řekl, že do kaple v době mé návštěvy ještě nikdo nezavítal. Mnoho lidí se ale po kopci procházelo s dětmi a pejsky... Na pařízku taky odpočíval cyklista...

A ještě jeden "drb" vám řeknu. Vloni jsem v časopisu Krajem sv. Antonínka představovala všechny strážce kaple. Krátce poté zemřel pan Dobřecký ze Lhoty a teď je po úraze také dvaaosmdesátiletý pan Václav Válek. Strážci kaple se prostě na počátku roku ocitli v oslabení. Za každého, kdo odejde se těžko hledá náhrada. A podržte se! Nakonec se našla - poprvé v historii kaple bude strážkyní žena! Je jí Marie Prachařová a potkat ji na Antonínku budete moct každé pondělí.

 

Všechny zdravím a přeji všem krásný víkend plný slunce na nebi i v srdci Lenka

—————

Zpět