Ej fašanku, fašanku, už je ťa namále...

19.02.2012 09:12

Včerejší den byl docela náročný. Ráno jsem jela do Ostrožské Nové Vsi, kde měla začít fašanková obchůzka už v osm hodin. Fotila jsem tam sice už vloni, ale to se vycházelo od železničního přejezdu u vlakového nádraží. Letos si dali "fašankaré" sraz u hasičské zbrojnice. Nakonec ale vyšli s více než půlhodinovým zpožděním.

S tím se prostě při spontánních oslavách a fašankových obchůzkách musí počítat. Horší je to pro novináře, kteří chtějí objet více dědin a přitom v nich alespoň trošku zažít atmosféru. Přestože jsem v Nové Vsi byla vloni, letos to bylo zase trochu jiné. V čem? No třeba v tom, že přišlo mnohem méně maškar. Někteří odhadovali, že možná někoho odradila ranní námraza, kdy to fakt hodně klouzalo. Po pár hodinách byla ale pryč. A další věc, která mne zaujala, je skutečnost, že lidé, kteří vloni přišli v krásných maskách, měli letos zase úplně jiné kostýmy. Rozhodně to tedy není tak, že by měli ve skříni jeden oblek a ten na sebe navlékli každým rokem. Samo, že u takových maškar jako je třeba medvěd, tato poznámka neplatí... Koho zajímá, jak to vypadalo v reálu, může kouknout sem , protože některé masky byly doopravdy originální a nádherné.

Z Ostrožské Nové Vsi jsem pak pádila do Blatničky. Tam měli všichni sraz v hospodě nedaleko obecního úřadu. Zde se v teple také většina z účastněných převlékala. I to bylo zajímavé nafotit. Také v Blatničce se ale do ulic vyrazilo minimálně o půl hodiny později, takže jsem už byla trošku nervózní, protože jsem od tam měla zamířit ještě do Nové Lhoty a poté do Javorníku a Hrubé Vrbky.

Každopádně jsem nakonec nelitovala, že jsem v Blatničce vydržela. Na to, jak je to malá obec s necelou pětistovkou obyvatel, byl průvod masek docela velký a muzikanti z cimbálové muziky Falešnica dokázali vytvořit perfektní atmosféru. Kdybych mohla, tak tam s nimi zůstanu, protože tam panovala taková domácí, přátelská atmosféra. Pár fotek mohou zájemci najít tady

Ač nerada, musela jsem z Blatničky odjet na Novou Lhotu a jela jsem fakt hoooodně opatrně, protože jsem měla hrůzu, že skončim někde v příkopu. Na Lhotkách obnovili fašank po čtvrtstoletí teprve vloni, což nebylo nijak poznat. Kupodivu jsem tam potkala spoustu muzikantů, kteří v minulých letech obcházeli v Javorníku. Od nich jsem se také dozvěděla, že letos po dlouhé době fašanková obchůzka v Javorníku vůbec nebyla. Proč? Kvůli nezájmu... Škoda... V Javorníku bývalo také moc dobře.

No ale zpět do Nové Lhoty. V průvodu originálních masek nechyběly mezi dospělými ani děti. Jistě není bez zajímavosti, že se do masky převlékl také pan starosta Antonín Okénka se ženou i teprve dvouletým synkem Kubíkem. Všichni si zábavu pořádně užívali. Mnozí na veselý průvod čekali a měli nachystané bohaté občerstvení. Krásné bylo zastavení u manželé Rosalie a Josefa Štipčákových, kteří spolu žijí už šedesát šest let... Stařečkovi oči jen zářily. Více zde

Večer jsem pak byla na Krojovém plese v Blatnici. Původně měla při zahájení tančit chasa, ale nakonec se většině mladých nechtělo, a tak předtančení zůstalo na folklorním souboru Vavřínek. Do tance mu vyhrávala blatnická Studánečka. Z Blatnice jsem ještě zajela do Velké nad Veličkou, kde byl košt slivovice. V rámci programu vystoupili folkloristé i pěvecké sbory a poté fašanková zábava pokračovala besedou u cimbálu. Sál kulturního domu byl zaplněný do posledního místa.

A podobné obchůzky, zábavy i plesy byly na mnoha místech, takže jeden člověk neměl absolutně šanci vše stihnout. O to ani při fašanku nejde. Lepší je zůstat jen na jedné akci a pořádně si ji užít.

Všechny zdravím a přeji pěkný zbytek fašankového víkendu. Já dnes jedu ještě do Hrubé Vrbky. Podle církevního kalendáře by ve středu, které se říká Popeleční, měly utichnout všechny zábavy a nastat čas usebrání, čas velkého postu, čas přípravy na Velikonoce, kdy se za nás vydal na kříž Ježíš Kristus, aby nám dal život věčný...

Lenka

—————

Zpět