Jak volily řeholní sestřičky na Velehradě a oslavy vzniku Československa v Hodoníně

29.10.2013 06:22

Na Velehradě žije okolo třiceti řeholních sester sv. Cyrila a Metoděje. Přestože jsou některé z nich už hodně pokročilého věku, nenechaly si ujít volby do Parlamentu České republiky. Volební komise přišla až za nimi do kláštera. Koho zajímá, jak tam volby vypadaly, může se podívat zde

Přestože sestry zažily dobu nacismu i komunismu, jsou plné naděje a věří, že má Bůh vše pevně v rukou. Za budoucnost národa se ale modlily a modlí i dál.... Při čekání na volební komisi bylo zajímavé sestry sledovat. Některým bylo okolo devadesátky a byly plné humoru a dovedly se zdravě "štengrovat". Líbilo se mně také, když jsem jednu sestřičku, kterou stáří a zřejmě nějaká nemoc ohnuly téměř do pravého úhlu, chtěla vyfotit, tak zareagovala tím, že si musí upravit svůj závoj :-) To bylo pěkné.... Prostě jako správná ženská chtěla vypadat na fotce upraveně :-) Mezi sestřičkami bylo fakt moc dobře...

V neděli jsem se odpoledne dostala do sklepa manželů Jurečkových ve Bzenci. Tam bylo taky moc dobře. Potkala jsem spoustu známých, se kterými se znám roky a mám si s nimi hlavně co říct... Pavel a jeho žena Miluška mne zvali už mnohokrát, ale nějak to nikdy nevyšlo... Tentokrát jsem ale nemohla odolat. Jejich dcera Lenka, skvělá malířka, uvedla do společnosti svou třináctiměsíční dcerušku Magdalénku, která v ten den dostala další jméno. Od neděle se jmenuje Magdaléna - Pálava. Proč? Všichni vnuci manželů Juečkových totiž dostávají další jméno podle nějaké odrůdy vína. Nedávno narozená Eliška se bude jmenovat zase Lipka.

Ze Bzence jsem to domů vzala přes Hodonín, kde jsem se mohla alespoň chvilku zúčastnit oslav 95. výročí vzniku Československa. Pořadatelé připravili velmi důstojnou oslavu kulatého výročí. U sochy T. G. Masaryka se sešly stovky obyvatel Hodonína. Potěšující bylo, že přišlo hodně mladých lidí, kteří přivedli své děti vybavené lampiony. U sochy stáli čestnou stráž členové historického oddílu v československých, italských, ruských a francouzských uniformách z první světové války. V historických krojích nechyběli ani zástupci Sokolů. Mladou generaci potom zastupovali skauti. Pár fotek mohou zájemci vidět zde

Když jsem tak koukala na ten dav lidí, který přišel uctít památku prvního československého prezidenta a připomenout si vznik první republiky, říkala jsem si, že pokud by se podobná akce konala ve Veselí, tak by tam byli zřejmě jen skauti a Sokoli...Ve Veselí totiž lidé nemají nějak moc o nic zájem... Tak to vidím já, ale možná se pletu...

Od památníku T. G. Masaryka se potom lampionový průvod vydal na Masarykovo náměstí, kde byly oslavy zakončeny ohňostrojem. V té době jsema ale už ležela a odpočívala v teple domova...

 

 

—————

Zpět