Rok po volbách, kdy se v Blatnici začalo šířit dobro...

07.11.2015 22:04

Včera tomu byl přesně rok, co se v blatnickém kulturním domě konalo ustavující zastupitelstvo. Rok poté se na stejném místě uskutečnil Benefiční koncert pro Michalku. Zatímco před rokem v kulturním domě panovala atmosféra nenávisti, zloby, hněvu, včera zde zcela zaplněný sál prožíval atmosféru radosti, lásky a pohody.

Když se ohlédnu zpět, tak ten rok uletěl rychlostí blesku. Za tuto velmi krátkou dobu se novému vedení podařilo vykonat mnoho dobrého. Můžeme mít radost z dokončení první etapy zateplení školy, nového dětského hřiště a spousty dalších věcí včetně již rozběhnutých projektů. Kdybych ale měla vybrat, co mi udělalo za ten rok největší radost, tak je to skutečnost, že jsem mohla být u toho a pomoc malé, dvouleté a velmi nemocné holčičce... Právě kvůli ní jsme se včera po roce sešli v sále kulturního domu. Sešli jsme se zde, abychom výtěžkem tohoto koncertu usnadnili život Michalce i jejím rodičům...

Pojďme se společně ohlédnout za tím, jak se všechno seběhlo...

Koncem srpna, kdy se blížilo Blatnické vinobraní, jsem začala přemýšlet, jak využít peníze z dražby obřího hroznu. Zvažovala jsem, jestli výtěžek věnovat Dětskému domovu v Uherském Ostrohu nebo Kojeneckému ústavu v Kyjově. Ani ve snu by mne nenapadlo, že by tento zisk neměl jít na nějaké bohulibé účely. A do toho jsem se od rodiny Lenky Vyskočilové dozvěděla o malé Michalce, trpící spinální, svalovou atrofií,  a že potřebuje speciální rehabilitační přístroj na podporu dýchání. Ten ovšem stojí více než sto tisíc korun, které zdravotní pojišťovna rodičům neuhradí.

Okamžitě jsem měla jasno, kam výtěžek z dražby poputuje. Informaci o dražbě na nemocnou holčičku jsem zveřejnila na facebooku. Záhy se mně ozval jeden mladý muž z Ameriky, že by rád přispěl. Když se dozvěděl, že není založené konto, ale kromě dražby bude na vinobraní také kasička, kam budou moct zájemci přispívat, napsal, že tam někoho pošle vhodit peníze…

Jak už asi všichni zřejmě ví,  obří hrozen, který vážil více než půl metráku, vydražil za deset tisíc korun blatnický podnikatel Roman Truska.  V dražbě se utkal s poslancem Parlamentu České republiky Josefem Uhlíkem z Ratíškovic. Ten, přestože dražbu nevyhrál, nakonec na Michalku také přispěl.

Obří hrozen vyrobila vedoucí kulturního výboru paní Zdislava Kuřinová z více než padesáti kilogramů hroznů, které věnovala firma Víno Blatel. Foto: Lenka Fojtíková

 

A poté se stalo něco naprosto nevídaného, co by v Blatnici jen málokdo čekal.

Vzedmula se obrovská vlna solidarity s nemocnou holčičkou. Přímo na vinobraní se v její prospěch honoráře zřekli moderátoři, tři tisíce věnovaly děti ze základní školy ze sběru papíru a další bankovky začali v následujících dnech přinášet noví a noví lidé… Když za mnou do úřadu přišel jeden muž v době, kdy už bylo po pracovní době, musel docela dost dlouho čekat, protože jsem měla důležitý telefonát. Vůbec jsem netušila, s čím za mnou jde. A on jen řekl: „Nesu vám příspěvek na tu malou holčičku,“ a v ruce se mně ocitly dva tisíce… Moc dobře jsem věděla, že dává ze svého nedostatku. Vždyť to byl důchodce, žijící v domě s pečovatelskou službou…

Další šok následoval druhý den, kdy mi jeden z vinařů přinesl pro Michalku čtyři tisíce.  Zřejmě nejemotivnější okamžik ale měl teprve přijít. Ve středu po vinobraní se za mnou večer po mši svaté hnala jedna důchodkyně. "Lenko, tož neutěkaj mně! Nesu ti příspěvek pro Michalku!" Se slzami v očích mne zastavila a říká: "Víš, prosila jsem Boha o pomoc a on mi pomohl, tak chci to dobro šířit dál..." A do rukou mně strčila obálku, která ukrývala deset tisíc korun... Poté, co se mně paní svěřila, že je to jeden celý její důchod, mi hlavně kladla na srdce, abych nikde neprozradila její jméno.. Co na to říct? To se prostě srdce chvěje dojetím a do očí se tlačí slzy... 

A slzy se mně tlačily znovu o pár dnů později... Po zveřejnění článku v týdeníku 5plus2 a v MF Dnes mi zadrnčel v práci na stole telefon a slyšela jsem: "Dobrý den, jsmenuji se Válka a žiju ve Velkých Němčicích na Břeclavsku.. Četl jsem v novinách o Michalce a rádi bychom ji se ženou také přispěli," řekl v úvodu našeho rozhovoru pán. Poté jsem se dozvěděla, že je manželům už nad osmdesát let a mají pro nemocnou holčičku nachystaných pět tisíc korun... Dále mi pan Válka prozradil, že je jeho žena slepá, tak ví, jak je to pro nemocné těžké... Co na to říct? Slova díků nestačí... A to hned ráno došel zástupce jedné blatnické (zemědělské) rodiny, že mezi sebou na Michalku vybrali 5 000 Kč.. Další tisíce přinesli motorkáři, myslivci, zastupitelé, mužský pěvecký sbor... No snad téměř všechny spolky a dlouhá řada jednotlivců i rodin..

Poté jsem oslovila Veroniku Záhorskou z nadace Korunka Luhačovice, protože jsem věděla, že pomáhají nemocným dětem. Tato nadace v rekordně rychlém čase předala bez jakéhokoliv velkého "papírování" na benefičním hokejovém utkání hvězd, které se uskutečnilo v Uherském Brodě, 33 000 Kč. Za necelé dva měsíce po vinobraní tak byla potřebná částka pohromadě a rodiče mohli přistroj objednat!!! Přístroj vyšel na 118 574 Kč a v současné době už může Michalka za pomoci tohoto přístroje trénovat dýchání.

Malá Michalka už může využívat tzv. "kašlacího asistenta", jak bývá tento speciální přístroj také nazýván.

Foto: rodinný archiv

 

Tím ale šíření dobra neskončilo.. Hned po vinobraní za mnou na radnici přišly dvě kamarádky - Zuzana Fialová a Eva Frolková, že se doslechly o Michalce a chtějí také nějak pomoct. Napadlo je uspořádat benefiční koncert. Mne se přišly zeptat, jestli bych s tím souhlasila, protože Zuzka bydlí ve Veselí nad Moravou a Evička je učitelkou v Základní umělecké škole ve Strážnici. Samozřejmě, že jsem souhlasila. Naše obec vytvořila zázemí v kulturním domě a iniciátorky nápadu připravily program. Zároveň daly dohromady spoustu dobrých lidí, kteří dodali různé ruční výrobky a ty se na benefičních koncertech prodávaly. Ano, mluvím v množném čísle a nespletla jsem se... O pořádání koncertu projevilo zájem i Veselí nad Moravou, kde se nakonec poslední říjnovou sobotu uskutečnila jeho premiéra.

Nikdo jsme netušili, jaká bude návštěvnost a zájem pomoct nemocné holčičce, která byla ve Veselí nad Moravou cizím dítětem. A výsledek byl šokujíci - mile šokující. Ve Veselí nad Moravou se vybralo 21 214 Kč!!! Výtěžek přineslo dobrovolné vstupné a prodej výrobků mnoha dobrých lidí, mezi nimiž převažovaly děti... Přitom už po koncertu předaly rodičům hlavní organizátorky a iniciátorky koncertu Zuzka Fialová a Eva Frolková dalších 17 000 Kč od několika sponzorů!!! Tyto peníze rodiče využijí na lázně pro Michalku a další potřebné pomůcky pro usnadnění života nemocné dcerky, protože potřebný přístroj, kvůli kterému byly původně koncerty připravované, už Michalka má.

Přiznám se bez mučení, že jsem měla obavy, aby do Blatnice na koncert návštěvníci přišli. Vždyť za poslední dva měsíce lidé přinášeli téměř denně tisíce a do toho teď měl přijít benefiční koncert... Mnozí si mohli říct, že však už peníze dali, tak co by chodili někam ještě na koncert. A přesto přišli! Sál byl plný a na skvělé výkony žáků Základní umělecké školy Strážnice a folklorní soubor Štěpnička reagoval bouřlivým a oprávněným potleskem i obdivnými výkřiky. Jak jsem psala v úvodu, v kulturním domě prostě včera panovala úžasná atmosféra pospolitosti, radosti, lásky a hlavně také solidarity, kdy lidé svou účastí dali jasně najevo, že jim není lhostejný osud jednoho malého dítěte. A opět všichni návštěvníci otevřeli nejen srdce, ale také peněženky!!! Vybralo se 26 686 Kč a dalších 5 000 Kč věnovaly Třinecké železárny. Co na to říct? Znovu se budu opakovat, ale to nevadí! Slova díků nestačí...

Není důležité, kolik kdo dal, ale ona obrovská solidarita, která spojila nejen celou dědinu, ale i přespolní....

Michalko, přestože jsi malý, nemocný človíček, o kterém by někdo mohl říct, že nic nemůže, dokázala jsi obrovskou věc. Spojila jsi celou dědinu napříč sociálním postavením  a navzdory sporům, které zde panují. To je velká, mimořádná věc… Moc ti za to všichni děkujeme!!!

Lenka Fojtíková

 

P.s. A protože jsem věřící, tak celé ty měsíce děkuji každý den za vše Bohu, protože právě On je nositelem lásky a šíření dobra... Moc dobře víme, kdo je nositelem zloby, nenávisti a zla... Je jen na naši svobodné vůli, ke komu se přidáme... A tak mám radost, že v posledních dnech, týdnech a dokonce i měsících mělo v Blatnici navrch dobro. To je totiž dobrá zpráva :-)

—————

Zpět