Ojedinělá výstava betlémů

21.12.2008 17:01

V současných dnech se výstavní síně předhánějí, kdo dá dohromady tu nejlepší expozici betlémů. Já jsem včera ale navštívila hodně ojedinělou výstavu… Už vloni mně o ni vyprávěla kamarádka Ema z Uherského Hradiště. Prozradila mně tehdy (známe se teprve krátce), že má sbírku betlémů. Vloni je ale měla před Vánocemi rozpůjčované právě na nejrůznějších výstavách. Letos si je všechny nechala doma, a tak jsem neodolala a navštívila její byt nedaleko obchodního domu Tesco. Člověk mnohdy ani netuší, co která domácnost za svými dveřmi ukrývá. U Emy to byla nádhera!!! Jakmile člověk překročil práh bytu, připadal si jako v jiném světě…. Pokud by někdo čekal, že bude mít v obýváků vyskládané betlémy jeden vedle druhého, tak to by se hodně pletl! Procházela jsem bytem a pokud by mne hostitelka občas neupozornila, tak bych mnohý betlémek přehlédla.

Ve své sbírce má ztvárněné místo zrození Spasitele ze všech možných materiálů – z papíru, keramiky, různých kovů, dřeva i ze skla. K nepřehlédnutí byl betlém z kukuřičného šustí. Už jsem jich viděla hodně, ale tento čítal desítky nejrůznějších postaviček a zvířat. Nad jeskyní zrození se vznášeli andělé – fakt nádhera! Všechny betlémy byly rozmístěné nenápadně a s citem po celém bytě. Škoda, že jsem neměla čas, protože jsem pospíchala domů. Ema totiž tvrdila, že nejkrásnější je, když se zhasne a některé betlémy jsou různě nasvícené svíčkami. Věřím, tak snad někdy příště…

Po cestě domů jsem přemýšlela, že je škoda, když tuto krásu nemohou vidět ostatní. Na druhou stranu jsem si uvědomila, že pokud by se betlémy přenesly do výstavních prostor, tak už by to nebylo ono… V onom bytě totiž dělal krásnou kulisu právě duch domova. Místa, kde bydlí člověk, který umí vnímat krásu. Host si mohl sednout do sedačky a očima přejíždět z jednoho předmětu na druhý, zase se vracet a prostě se jen kochat… Popíjet kávu nebo čaj, trošku uzobnout z vánočního cukroví na stolečku a užívat si pohody… Chtě, nechtě tuto atmosféru ani ten nejšikovnější galerista prostě vykouzlit nemůže…. A tak je určena jen příbuzným, známý, kamarádům…. Jsem ráda, že patřím mezi ně… Emo, díky!!!

Z krásného adventního víkendu vás 21. prosince 2008 zdraví Lenka

 

U Emy.jpg (112,9 kB)

—————

Zpět