Metr na lásku?

02.09.2009 22:12

V posledních dnech jsem slyšela hned dvě zamyšlení na téma lásky. Obě byla od kněží. Jeden nad láskou přemýšlel při svatebním obřadu a druhý, misionář, při Děkovné pouti. Ten první řekl, že se lidé občas milované osoby ptají: "Miluješ mě? Ano? A jak moc?" Na to ale nelze odpovědět, protože na měření lásky prostě ještě nikdo žádný metr nevymyslel. A tak onen kněz řekl, že se míra lásky pozná podle oběti. Co jsme pro druhého člověka ochotni obětovat?

Zpětně se mně vybavilo jedno manželství. Brali se mladí a z lásky. Jak ale roky plynuly, tak žena dotyčnému začala zahýbat. Nevím proč. Nikdy jsem se jí na to nezeptala. Zřejmě by mně stejně neodpověděla a možná by jen zatloukala, zatloukala a zatloukala, jak doporučuje jeden nejmenovaný psychiatr. A bylo by to pro nás obě trapné, protože bychom věděly, že lže... Snad se nudila, hledala únik ze sterotypu manželství. Jedno je ale jisté, vědělo to celé okolí. Až po letech jsem se dozvěděla, že to věděl i její manžel. Mimochodem krásnej a hodnej chlap. Stále nechápu, proč si potvory berou hodné chlapy... Ona žena byla do milence tak zamilovaná, že chtěla od svého muže odejít. Nakonec ale neodešla. Po nějakém roce lehkomyslného života dostala rakovinu a šlo to s ní rychle z kopce. Co myslíte, že udělal její manžel? Možná byste to neuhodli, ale staral se o ni, jak nejlépe dovedl. V konečném stadiu ji nosil na rukou. Přes den vydělával za volantem auta a v noci byl na stráži u své ženy. V konečném stadiu měla mimo jiné také metastázy v mozku, takže občas trpěla epileptickými záchvaty. Onen muž se po její smrti svěřil, že to byly scény jako z hororu.

Když ve čtyřiceti letech zemřela, měl její manžel o dvacet kilo míň a ještě půl roku poté nemohl v noci spávat, protože si odvykl. Stál u okna, koukal do noci a kouřil jednu cigaretu za druhou. To byla skutečná oběť lásky a myslím, jsem o tom přesvědčená, že své ženě projevil tu největší lásku, a kdyby se dala láska měřit, zastavila by se ručička na těch nejvyšších hodnotách.

Misionář na pouti zase mluvil o tom, že láska se projevuje v dávání. Kdo nedokáže něco dát, ten neví, co je to láska. Jsem ochotný-á dát druhému svůj volný čas, pohled, úsměv, pohlazení, objetí, pomoc...?

Všem vám přeji, abyste uměli druhým předávat lásku, jak jen je to možné... Lenka

—————

Zpět