Fašankový víkend

22.02.2009 21:02

O víkendu mnoha obcemi prošly průvody maškar a krojovaných. I kdyby se člověk rozkrájel, nemohl být všude. Já jsem se letos rozhodla zamířit do obcí, v nichž jsem ještě fašankové veselí nedokumentovala. Volba proto padla na Hroznovou a Tvarožnou Lhotu. V pátek večer jsem se ale dozvěděla, že kvůli chřipce chlapi v Tvarožné Lhotě obchůzku ruší. V sobotu se mým cílem tedy stala Hroznová Lhota. Fašank tam údajně podle pamětníků pořádají už dlouhá desetiletí hasiči, kteří letos oslaví sto dvacet let existence. Líbilo se mně, že tam byla oslava masopustu naprosto spontánní a bez jakéhokoliv předem daného scénáře se všichni skvěle bavili stejně jako jejich předkové před dlouhými roky. Rozdíl byl snad jen v tom, že si někteří letošní aktéři převleky objednali prostřednictvím internetu. To dřív rozhodně nehrozilo. Každý musí přijmout, že i tento starodávný zvyk jde s dobou…

V Hroznové Lhotě jsem se dozvěděla, že je druhý den podobná veselice i v sousedních Kozojídkách. Ještě předtím jsme ale se synem v sobotu odpoledne zamířili do Strání. Na oslavy fašanku u hranic se Slovenskem jsem byla hodně zvědavá, protože tamní oslavy dávno přesáhly hranice obce. Nakonec pro mne ale přinesla návštěva zklamání. V sobotu totiž žádná obchůzka nebyla. Jen jednou ulicí procházely jednotlivé soubory, které se na jednom místě zastavily, popily, pojedly, zazpívaly, zatančily, aby se pak přesunuly o kousek dál, kde diváky pobavily svým vystoupením. Tady to už scénář mělo a s nějakou bezprostřední tradicí jsem vazbu hledala jen marně. Od jedné pořadatelky jsem se dozvěděla, že „ta“ klasická obchůzka bude až v úterý a vše o půlnoci zakončí pochovávání basy, jak to bývávalo v dávných dobách… Před dvaadvaceti lety ale vznikl první ročník fašankového festivalu, který začíná už v pátek. Jeho součástí je mimo jiné i ono vystoupení pozvaných souborů podle scénáře, ale i tradiční úterní obchůzka… Tož tak… Na tradici se už asi v úterý do Strání podívat nepojedu…

Dnes jsem ale byla v Kozojídkách, kde jsem zažila podobnou atmosféru jako včera v Hroznové Lhotě. S maškarami jezdilo také koňské spřežení se starou historickou stříkačkou. V průvodu zpívali a na harmoniku i housle vyhrávali členové mužského pěveckého sboru Malina. Někde fašankárům neotevřeli a jinde už na ně čekali ve vratech s talíři dobrot, vínem i slivovicí. Devadesátiletý Josef Zubalík mně připomněl, že se takto chodí už odjakživa. Pětadevadesátiletá Marie Smetková ale doplnila, že dřív na rozdíl od nynějška, chodívali po obchůzce výhradně chlapi. Do kroku jim vždycky vyhrávala nějaká kapela. V posledních letech se této čestné funkce ujali chlapi ze vzpomínaného mužského pěveckého sboru. Hasiči prozradili, že výtěžek poputuje především na podporu činnosti mládeže dobrovolného sboru.

A pokud byste chtěli vidět, jak to v jednotlivých obcích vypadalo, koukněte do fotogalerie na: www.naseslovacko.cz

Z konce fašankového víkendu všechny zdraví Lenka

—————

Zpět